העשרת השפה

נקודות מרכזיות:

העשרת אוצר המילים:

  • חשיפה לאוצר מילים מגוון המלווה את הפעילות: שמות עצם, תארים, פעלים.

  • בולטות של המבעים והדגשה (אינטונאציה ועוצמה)

1

הרחבת כוונות תקשורתיות:

  • שיתוף: יזימה של שחזור הפעילות עם בן משפחה משמעותי שלא היה נוכח (שיחת וידאו\פנים מול פנים)

  • מתן הוראות

3

רצף תהליכי:

  • ייצוג של שלבי הפעילות

  • חזרה על הפעילות

  • חשיפה למבנים תחביריים שפתיים בהתאם לרמת הילד

2

משחק:

  • קיים קשר ישיר בין התפתחות המשחק להתפתחות השפה

  • לאחר התנסות משמעותית מספר פעמים, ניתן לשחזר את הפעילות במשחק (לדוגמא קופסה שמייצגת את מכונת הכביסה, חוט בין שני כסאות לתליית בגדים, קובייה שמשמשת כמגהץ)

4

אנחנו נמצאים כל היום בבית יחד עם הילדים, ובעצם אין לנו זמן לבצע את המטלות בבית. אז איך נוכל גם לבצע את המטלות היום-יומיות, גם לדאוג לתעסוקה שוטפת עבור הילדים ואפילו להעשיר את יכולות הבעת השפה, לפתח את מיומנויות המשחק של הילד, לשפר את יכולות הבנת השפה ולהגביר את ההשתתפות של הילד בפעילויות משותפות?

 

ניתן לעשות זאת במגוון רוטינות יומיומיות, לדוגמא: הכנת אוכל ביחד, עריכת שולחן, סידור ארונות בגדים, ניקיונות לפסח\ניקיון של הבית, כביסה ועוד..

 

אנסה להדגים דרך פעילות של כביסה:

1. העשרת אוצר מילים:

  • שיום הבגדים

  • הרחבות וחשיפה לתארים: ארוך\קצר, נקי\מלוכלך, רטוב\יבש, צבעים שונים, מושגי גודל.

  • חשיפה לשם הקבוצה

  • חשיפה לפעלים המלווים את הפעילות. חשוב מאוד להדגיש את הפעלים, כי הפעלים הם אבני היסוד של המשפטים. אין משפט בלי פועל. ילדים רבים על הספקטרום האוטיסטי נוטים לרכוש שמות עצם ומראים עיכוב ברכישת הפעלים.

כל מבנה שאנחנו רוצים לחשוף אליו צריך לקבל בולטות: לחזור עליו פעמים רבות תוך התנסות משמעותית (לדוגמא ביצוע בפועל על ידי הילד), להדגיש מבחינת אינטונאציה ועוצמה.

2. הבנת רצף: תלוי ברמת הקשב של הילד, להדגיש את הרצף התהליכי. על מנת ליצור ייצוג של רצף תהליך, חשוב לחזור על הפעילות פעמים רבות, ולשתף את הילד בכל פעם שמכבסים, ושזו לא תהיה פעילות בודדת.

3. שיתוף:

  • אפשר לצלם את החוויה ולשחזר עם בן משפחה שלא היה נוכח בפעילות.

  • ניתן לשחזר את החוויה בשיחת וידאו עם סבא\סבתא או עם המורה\גננת.

4. מתן הוראות: לדוגמא על ידי פעילות בתורות: כל אחד אומר לשני איזה בגד להכניס למכונה, ניתן לתת הוראה על השלב הבא בתורות לאחר שהפעילות כבר מוכרת, ללמד את אחד האחים ולתת לו הוראות מה עליו לעשות.

5. מיון: לדוגמא לפי צבע, לפי שייכות (החולצה של אמא, החולצה של אבא), עונה קיץ\חורף.

6. משחק: לאחר התנסות משמעותית מספר פעמים, ניתן לשחזר את הפעילות במשחק:

  • לכבס את הבגדים של הבובה (אפשר להשתמש בקופסה\ארגז כמכונת כביסה), לתלות את הבגדים על חוט בבית, לגהץ את הבגדים עם "מגהץ" (אפשר להשתמש בקוביה כמגהץ).

  • חשוב שהמשחק יעשה לאחר שהילד כבר התנסה בפעילות האמיתית יותר מפעם אחת, על מנת שיהיה לו ייצוג של השלבים בתהליך.

זוהי רק דוגמה אחת דרך פעילות של כביסה, אבל ניתן ליישם את הרעיונות האלו בכל פעילות (:

  • החזרתיות היא המקור ללמידה! החזרתיות לא משעממת את הילד, אלא מקנה לילד ביטחון ומפנה מהעומס הקוגניטיבי של הפעילות מתוקף היותה מוכרת, ובכך ניתן להרחיב את המושגים, המיומנויות השפתיות והתקשורתיות שמלוות את הפעילות.

  • תהנו מהפעילויות! ההנאה שלכם חשובה לצורך גיוס הילדים לפעילות!