תזונה

קרני בראון, דיאטנית קלינית

עמותת אלו"ט

לאור המצב החדש אליו נקלענו, ילדים רבים שעד היום היו אוכלים את רוב הארוחות במסגרת החינוכית, צריכים להתרגל לאכול שלוש ארוחות ביום בבית. ילדים על הרצף האוטיסטי עשויים להיות נוקשים וחסרי גמישות בכל מה שנוגע לאכילה. דפוסים אלו עשויים לגרום לתזונה לא מאוזנת ולא בריאה של הילד שעלולה ,לאורך זמן ממושך, לגרום לחוסרים תזונתיים.​ כמה עקרונות מנחים יכולים לעזור בהתמודדות עם הקשיים סביב שולחן האוכל.

ביחסי האכלה תקינים האחריות מתחלקת בין ההורים והילדים

חשוב שההורים יעשו מה שניתן כדי לעזור לילד לשמור על אכילה בריאה ומאוזנת, אבל חשוב לזכור שיש גם דברים שאינם בשליטת ההורים ושצריכים לבוא מצידו של הילד.

אחריות ההורים: להחליט איזה אוכל קונים, איזה אוכל נכנס הביתה, מה מוגש לשלוחן, וכמובן איפה ומתי אוכלים.

אחריות הילדים: להחליט האם בכלל אוכלים, ואם אוכלים אז מה אוכלים וכמה אוכלים.

איך ניגשים לאכילה?

  • כדאי להחליט על הכנה מוקדמת או סימן מוסכם לזמן הארוחה. זה יכול להיות שיר מוכר, דקלום, או תמונה שמסמנת לילד שהגיע הזמן לאכול. ההכנה המוקדמת מפחיתה חרדה ועוזרת לילד להתכונן לזמן הארוחה.

  • מומלץ למתוח את זמן הארוחה בהדרגתיות. אין טעם לצפות מהילד לשבת ליד השולחן ליותר מ-25 דק', אך אם הילד מתקשה לשבת אפילו לזמן קצר, אפשר להתחיל מ-5 דק' ולהאריך את זמן הארוחה כל פעם במעט.

  • חשוב לשתף את הילדים בהכנת הארוחה. אפשר לעזור לחתוך סלט, להגיש את המזון או לערוך את השולחן. כך סביר יותר שהילד ירגיש שהוא חלק מהארוחה וירגיש פחות רתיעה.

 

הארוחה עצמה

  • ארוחה משותפת עם בני המשפחה חשובה מאוד. זאת הזדמנות עבור הילד לקחת דוגמה מבני המשפחה האחרים ולקבל חשיפה לסוגי מזון שונים.

  • נשאף לתת לבני המשפחה 3 ארוחות עיקריות ביום ו2-3 ארוחות ביניים. על הארוחות להתקיים בזמנים קבועים שנוחים לכל בני הבית.

  • חשוב להציע מים לילדים לאורך כל היום ולא רק בזמן הארוחה. לילדים לפעמים קשה להבין שהם צמאים והם עשויים לבלבל את תחושת הצמא עם תחושות אחרות.

​​

גיוון וגמישות

שיטה מומלצת להגמשת הנוקשות של הילד סביב סוגי מזון ספציפיים נקראת "Food chaining" השיטה כוללת:

  1. יצירת שינויים קטנים והדרגתיים בצורת ההגשה של האוכל האהוב, כדי להרגיל בהדרגה לגמישות ולאוכל חדש. לדוגמה: אם הילד אוהב לאכול רק פנקייק'ס אז נתחיל מלשנות קצת את הצורה של הפנקייק מעיגול למרובע, אחר-כך אולי נוסיף משהו קטן ליד הפנקייק וכך הלאה.

  2. שימוש בחיזוקים חיוביים. נשתמש בחיזוקים חיוביים בלבד- נתמקד בהצלחות של הילד גם אם ההתקדמות היא קטנה.

 

חטיפים וממתקים

כולנו אוהבים חטיפים וממתקים. הבעיה היא שחטיפים מכילים  בעיקר פחמימות ושומנים שלא מועלים ולא מספיקים לגוף את החומרים הדרושים לו. אנחנו לא יכולים לשלוט במשיכה לחטיפים, אבל אנחנו כן יכולים לשלוט בזמינות ובכמות של החטיפים והממתקים בבית. לעולם לא ניצע לילד חטיף או ממתק בתור תחליף לארוחה.

 

התנהגויות שחשוב להמנע מהן

  • לא מכריחים ילדים לאכול בשום מצב. 

  • לא מגישים אוכל לילד בזמן שדעתו מוסחת. לדוגמה לא נגיש אוכל בעת צפייה במסך.

  • לא נשתמש באוכל כתגמול או כפרס בשביל לא להרגיל את הילד לכך שאוכל מהווה תגמול על התנהגות טובה.

  • גם אם הילד מסרב לאכול את הארוחה, לא נציע חטיף כתחליף לארוחה.

brothers.png