שינה

אלונה מלכו-חיימוביץ', יועצת שינה

המרכז הלאומי לחקר אוטיזם ואלו"ט

מומלץ להתמודד עם בעיות שינה בבית על ידי שימוש בטכניקות הבאות:

רוטינת שינה: כדאי לנסות ולבסס בבית רוטינת שינה תוך הקפדה על שגרה של ערב – ארוחה, אמבטיה והשכבה במיטה. כל משפחה והסדר המתאים לה. ככל שהרוטינה תהיה מוכרת לילד ותחזור על עצמה בצורה ברורה כל יום, כך ההתנגדויות יפחתו. ניתן להעזר בתמונות להמחשת הרצף,שימוש בתמונות מקל את ההבנה של הרצף, ומסייע לילדים לצפות את התהליך.

השראת אווירת שינה: בסוף רוטינת השינה נכנסים לחדר שהילד ישן בו וכדאי להשרות בחדר אווירה של שינה:

  • להחשיך את החדר

  • להוציא צעצועים / גירויים מסיחים שנמצאים במיטה. זה זמן שינה ולא זמן משחק.

  • להשקיט את הסביבה

 

טקס שינה: כדאי לבסס טקס שינה קצר שחותם את רוטינת השינה. הטקס יכול להיות הקראת סיפור, שיר ערש, דיקלום, שיר אצבעות, עיסוי קצר או כל פעולה נעימה ומרגיעה שהילד אוהב או מתחבר אליה.

 

טיפים חשובים:

  • כדאי לנסות להימנע מצפייה במסכים כשעה וחצי לפני זמן השינה בערב. הצפייה הפאסיבית הזו גורמת לעוררות שהיא הפוכה מהמצב שמשרה שינה.

  • כדאי להימנע מפעילויות מעוררות כשעה וחצי לפני השינה (למשל ריצות, קפיצות על טרמפולינה).

  • חשוב לנסות ולבסס רוטינת שינה בצורה רגועה, קבועה וחזרתית.

brothers.png