אחים

ד"ר יאנה סיני גברילוב, פסיכולוגית ומדריכת ESDM

עמותת ילדים בסיכון

עדי תומר, פסיכולוגית

המרכז הלאומי לחקר אוטיזם

השהות בבית היא הזדמנות לחזק את הקשר והתקשורת בין אחים וליצור עבורם פעילויות משותפות. 

 

כדאי לחפש פעילויות בהן כל אחד מהילדים יוכל להשתתף בצורה שתואמת את גילו ויכולותיו. לדוגמא, ילד צעיר יוכל להדביק מדבקות בזמן שילד בוגר יוכל להדביק ניירות עם דבק. בנוסף, ישנם חומרים כגון פלסטלינה שיכולים להתאים לילדים בגילאים ועם יכולות שונות ללא צורך בהתאמות ספציפיות. כדאי לעשות הכנה מוקדמת ולהסביר את אופן הפעילות לשני הילדים לפני שמתחילים.

 

כדאי לנצל את הפעילויות בכדי לשפר יכולות תקשורת כגון הסכמה על חלוקת צעצועים, שיתוף במשחקים, משחק בתורות (ניתן לתזמן את אורך התורות עם שעון), ועוד.

במידה ונוצרת מתיחות או ריב בין האחים כדאי לפעול לפי הדגשים הבאים:

  1. להקשיב לשני הצדדים בזמן הויכוח. גם אם הילד לא ורבלי, נסו להבין מה קרה ואיך הוא מרגיש ותנו מילים לתחושותיו.

  2. נסו לגשר ולהחליט ביחד על כלל משותף שיפתור את הסכסוך ויאפשר חזרה לפעילות. למשל אם יש ריב על חלוקת צעצועים, תנו לילד אחד לחלק את הצעצועים לשני חלקים שווים ותנו לילד השני לבחור את החצי שהוא רוצה.

  3. יתכן שחלוקה בין משחקים משותפים ומשחקים פרטיים לכל ילד תסייע למנוע ריבים. ניתן לשמור את המשחקים במקומות שונים בבית כך שכל ילד ידע מה הוא משחק פרטי ומה משותף.

  4. לא לשכוח להביע עניין ולהחמיא כשהילדים מסתדרים ומשחקים יפה כדי לא ליצור מצב בו הם זוכים לתשומת לב רק כשהם רבים.

בנוסף לפעילות המשותפת חשוב לבלות זמן איכות (אפילו אם קצר) עם כל ילד בנפרד כדי לגרום לכל אחד להרגיש מיוחד וחשוב.

brothers.png