טיפים לעידוד שפה

נקודות מרכזיות...

שימוש במלל קצר

1

הפחתת שאלות

3

לא תקן

5

חזרתיות

2

מה כן במקום מה לא

4

להפחית שימוש במוצצים

6

  1. שימוש במלל קצר

אין צורך להאריך בהסברים. עדיף להשתמש במלל קצר וממוקד.

  2. חזרתיות

לחזור הרבה על מילות מטרה. למשל בעת משחק: "למלא את הדלי!" "אנחנו ממלאים בחול", אתה ממלא הרבה חול" "הדלי מלא".

  3. הפחתת שאלות

שאלות אינן מעודדות הפקת שפה ולרוב אף יוצרות לחץ בשל הדרישה למתן תשובה. עדיף לשקף לילד מה אתם רואים(למשל: "אני רואה כאן כל מיני חיות. הנה פיל, אריה..." לרוב הילדים יצטרפו לבד לשיום ויתחילו להגיד מה רואים. במקום לשאול "מה זה?"). כמו כן, ניתן לשתף במשהו שקשור לנושא ("היום, כשנסעתי בכביש, ראיתי חתול!" ) וזה כבר יעודד את הילד, שיש לו את היכולת השפתית ורצון להשתתף- להגיד משהו שקשור.

  4. מה כן במקום מה לא

שימוש בשפה חיובית והסבר למה כן עליו לעשות מאשר למה לא – למשל: במקום לומר "למה חטפת לו? זה אסור!" עדיף לומר: "אם אתה רוצה את המשחק- תבקש ממנו לתת לך".

  5. לא לתקן

כאשר הילד אומר משהו לא תקין- עדיף לחזק את דבריו על ידיו חזרה ומתן מודל תקין. למשל הילד אומר: "אשתול". המבוגר: "נכון, יש כאן חתול".

  6. להפחית שימוש במוצצים

למוצץ תפקיד פונקציונלי של הרגעה. כאשר הילד רגוע- הפה של הילדים צריך להיות פנוי להתנסות מוטורית של אברי ההגוי והפקות קוליות. בנוסף, מוצץ עשוי לגרום לחולשת שרירי הלשון והפה וכתוצאה מכך לריור מוגבר ו/או שיבושי היגוי.